torsdag 18 augusti 2011

"FÖRSÖK ATT STYRA OCH FORMA OCH ATT ÄVEN MANIPULERA OPINIONER ÄR NÄRMAST EN SJÄLVKLARHET"

Vi som sysslar med att stödja revolutionära rörelser måste vara särskilt försiktiga när vi vill återge "nyheter" och uppgifter som dyker upp på olika håll. Vi vill därför slå ett slag för broschyren nedan (lyssna även här) är ett lärorikt häfte som behandlar ett ämne som måste bli allmängods bland anti-imperialistiskt sinnade personer världen över. Om vi inte frågar oss vad olika politiska uppfattningar eller påståenden tjänar till eller vem som tjänar på dem kommer vi för alltid förbli offer i ett politiskt spel som domineras av monopolkapitalets organisationer och media.

"Väpnade konflikter förs idag med både militära och mediala medel. Att nyhetsmedierna har betydelse som instrument för opinionspåverkan är oomtvistat. Försök att styra och forma och att även manipulera opinioner är närmast en självklarhet ... . Propagandamakarens möjligheter att nå ut inte bara till hemmaopinionen och fiendesidan utan också till en större omvärld är idag bättre än någonsin genom den medietekniska utvecklingen. Propagandan utformas ofta som en naturlig del av nyhetsrapporteringen." (Kampen om det kommunikativa rummet s 4)

För att kunna börja diskutera frågan kan måste vi lära oss grundbegreppen:

PERCEPTIONSSTYRNING (perception management).
Försök att styra omvärldsuppfattningen kallas perceptionsstyrning. Det ligger i de stridande parternas intressen att se till att deras versioner av ”verkligheten” blir den förhärskande i medierna, och att olika publiker accepterar och tror på denna. Olika budskap riktas till olika målgrupper; kampen om att övertyga fiendesidans beslutsfattare, medier, och befolkning handlar främst om att få dessa att inse det lönlösa i att fortsätta kriga och ge efter.

Hur utvecklar de perceptionsstyrning i det pågående imperialistiska kriget mot Libyen?

Perceptionsstyrning, anses ha 5 olika delar:
1. MEDIEHANTERING, informationsverksamheter gentemot nyhetsmedier och allmänhet
2. PSYKOLOGISKA OPERATIONER (PSYOPS)
3. AVSIKTLIG VILSELEDNING
4. SÄRSKILDA OPERATIONER (Special Operations)
5. UNDERRÄTTELSEAKTIVITETER (Covert Action).

MEDIEHANTERING
Verksamheten inom begreppet Mediehantering eller Public Information (PI) som man säger inom NATO, syftar på civila och militära myndigheters information till, och relationer med, medier och allmänhet. Målet med PA-verksamhet är att informera allmänheten om regeringens agerande, politik och ställningstaganden. Man har insett att det behövs alternativ till öppen kontroll (censur) av medierna. Konsten att utforma budskap handlar om fingertoppskänsla där kunskap om mediernas behov kombineras med uppbyggandet av en relation med representanter för olika medier. En annan aspekt av perceptionsstyrning kallas för Public Diplomacy (PD). Därmed avses medvetna utspel gentemot medierna i syfte att övertyga. Hit räknas traditionell diplomati, presskonferenser, pressreleaser, intervjuer och andra aktiviteter anordnade för att framställa militären och den egna sidans politik i gynnsam dager. En aspekt av Public Diplomacy är beslutsfattares utspel i medier i syfte att skicka signaler till motståndaren, eller vilseleda denne om ens intentioner. Här är det viktigt att presentera och anpassa sitt budskap efter olika typer av publiker samtidigt, t.ex. nära allierade, tillfälliga partners, neutrala makter och motståndaren.

Hur ser den svenska militärens relation "med representanter för olika medier" ut i Sverige?